FIETSEN 2018 - 2021
De fietsen die wij gebruikten voor onze wereldreis waren echte kilometervreters en extreem onderhoudsarm. Na anderhalf jaar van intensief gebruik over de hele wereld en een boel ervaringen verder bevallen de fietsen nog steeds erg goed, maar een aantal zaken hebben wij vervangen, vernieuwd of weggedaan. Bovendien hebben we hierboven al aangegeven dat we tijdens de "Corona-tochten", die noodgedwongen in Europa plaatsvonden, op zoek zijn gegaan naar twee avontuurlijke fietsen voor het ruigere werk.
Frame Pilot, model 'Vamos'
Wij zijn ons avontuur aangegaan op twee fietsen van Pilot Cycles titanium bikes, een topbedrijf uit Nuenen aan de rand van Eindhoven, Nederland. We hebben voor het model VAMOS gekozen. PILOT fietsen zijn gemaakt van het meest onverwoestbare én mooiste materiaal: titanium. De VAMOS is gemaakt voor lange afstanden, grote avonturen, uiteenlopende omstandigheden, om de meest afgelegen gebieden te ontdekken. En, niet onbelangrijk, onderhoud is beperkt tot het absolute minimum! Dus... Vamos!!!
Tot onze grote verbazing scheurde in Argentinië het onverwoestbare titanium van Harry's fiets ter hoogte van de standaard. Om te voorkomen dat het frame zou breken zijn we liftend en met bussen naar de dichtstbijzijnde grote stad, Bariloche in Argentinië, gereisd en daar vonden we een titanium lasser. Daar zijn er niet zoveel van, dus we beseffen dat we enorm veel geluk hebben gehad en gelukkig hebben we een 'life-time warranty"! De Argentijnse titanium-lasser, een oudere meneer met Deense roots, heeft puik werk geleverd. De fiets lijkt niets aan sterkte en stijfheid te hebben ingeleverd. Na Bariloche hebben we nog tal van bumpy gravelroads en dirtroads gefietst totdat we in Chos Malal vast kwamen te zitten in verband met de strenge Corona-quarantaine. Uiteindelijk worden we gerepatrieerd en keren we terug naar Nederland, waar een nieuw frame voor Harry op ons wacht.
Velgen RYDE Andra 321 21-622 32H
De eerste aanpassing betrof de velgen. We hadden klaarblijkelijk niet het sterkste model (RYDE standaard series Rival 21) gekozen en in beide achtervelgen ontstonden in Myanmar kleine scheurtjes. Via de Duitse webshop Starbike hebben we in Thailand velgen besteld die beter geschikt zijn voor wereldfietsers met zware bepakking, brede banden en die gravelroads niet schuwen: RYDE Andra 321 21-622 32H.
Banden Schwalbe Marathon Mondial 50mm & Schwalbe Marathon Plus MTB 57mm
De Marathon Mondial is een oersterke alleskunner, maar helaas niet overal te krijgen, wat ook door onze wielmaat komt. Zo heeft Harry in Darwin, Australië voor de bredere MTB band van Schwalbe moeten kiezen (Marathon Plus MTB 57mm). In Patagonia heeft hij ook de andere versleten Mondial vervangen door dezelfde MTB band. Deze band is net zo lek-bestendig als de Mondial en geeft iets meer comfort op gravelwegen, maar natuurlijk meer rolweerstand op asfalt.
Spatborden
We hebben na het geklieder in de modder na tropische buien, waarbij diezelfde modder herhaaldelijk bleef vastzitten tussen wiel en spatbord en we niet meer vooruit kwamen, besloten de spatborden op Bali achter te laten. Dat had ook direct gevolgen voor het handige achterlicht dat in het spatbord geïntegreerd was en in contact stond met de dynamo-hub. Het lichtje konden we helaas niet behouden, maar aangezien we toch weinig in het donker fietsen en losse lampjes hebben, mag dat geen probleem worden genoemd.
Versnellingen en aandrijving Pinion P1.18 and Gates carbon belt
Nog steeds super tevreden met de gearbox en belt. Nagenoeg onderhoudsvrij en ontzettend betrouwbaar. De olie van de gearbox hebben we nu tweemaal vervangen. De carbon riem van Harry is in Georgië een keer weer aangespannen en in Perth, na bijna 25.000 km vervangen. Roelie heeft haar riem pas weer vervangen toen we weer waren teruggekeerd in Nederland. Ongelooflijk!
Verlichting Supernova lightning and dynamo hub
Werkt nog steeds prima, al is het achterlicht achtergebleven op Bali toen we onze spatborden op Bali van onze fietsen hebben gedemonteerd.
Handvatten/ Bar ends Ergon GP 1 Biokork
Heel fijne handvatten. Voldoende grip, ook bij tropische, zweterige omstandigheden. Geven een prettige ondersteuning voor je handpalm. Wij fietsen namelijk altijd zonder fietshandschoentjes. De handvatten hebben we na circa 23.000 kilometer in Perth, Australië vervangen, hetgeen wel nodig was (zie afbeelding).
Zadel Sella Italia Epoca
Prima zadel, vergelijkbare kwaliteit als Brooks. We zijn geen goede baasjes voor de zadels: ze worden nooit ingevet en regelmatig blootgesteld aan zon en regen en ze krijgen de nodige klappen en krassen bij vervoer in een vliegtuig, boot of bus. Het lijkt ze niet veel te deren, al zijn ze niet meer zo glanzend zwart als bij het vertrek. O ja, Harry heeft zijn zadel inmiddels twee keer en Roelie één keer weer aangespannen, hetgeen een simpel klusje is.
Bagagedragers Tubus
We hebben allebei een rear carrier en Roelie ook een lowrider van Tubus. Ze zijn van staal: onverwoestbaar en dus "Carretera Austral- proof" (in tegenstelling tot de aluminium varianten).