TASSEN EN ACCESSOIRES 

FIETSTASSEN

Hieronder tref je een lijst aan wat er bij vertrek IN 2018 op de fietsen zat.

 

Panniers, cargo cages, framebags en handlebar bag Blackburn Design

We hebben (gelukkig) maar één keer een botsing gehad,  ...in Singapore, ...met elkaar. De kop-staart botsing was wel heftig en de ophanging van drie van onze panniers van Blackburn Design is daarbij afgebroken. In Perth, Australië hebben we nieuwe tassen van Blackburn (ditmaal de Outpost Elite) gekregen. Over de panniers, framebags en handlebar bag zijn we heel tevreden. Ze zijn waterdicht, sterk en ook nog eens mooi!

 

Rack bag Patagonia Black Hole 30L bags

Prima, praktische en vrijwel waterdichte tassen. Eentje hebben we bij de start van het eerste deel van onze wereldreis in 2017 in Tucson, Arizona USA gekocht en die gebruiken we om de tent, stoelen en reserveband in te bewaren. De andere, die we gebruiken voor onze voedselvoorraad, hebben we voor het tweede en derde deel van onze reis in 2018 nieuw gekocht. Helaas heeft juist deze onvoldoende weerstand kunnen bieden aan de hongerige mieren in Australië en zaten er diverse gaatjes in. Deze tas hebben we in New Zealand vervangen door een dry bag van Sea to Summit (zie hieronder). De oude Patagonia fungeert nu als proviand-tas en is nog steeds top.

 

Dry bags Top Peak 8L & Sea to Summit 38L & 8L

We zijn vertrokken met dry bags van het merk Top Peak op Harry's voorvork in de zogenaamde cargo cages van Blackburn. Die van Top Peak waren een stuk sterker (maar toegegeven, ook iets zwaarder) dan de UL dry bags van Sea to Summit die we onderweg hebben gekocht. De 38L dry bag van Sea to Summit (dus niet de UL varaiant) is van steviger materiaal, maar ook daar zitten al paar gaatjes in. Ervaring leert dus dat als je dry bags onbeschermd op je voorvork of op je rear carrier vervoert, dus zonder spatborden, je absoluut moet inleveren op gewicht. De lichtgewicht dry bags (van welk merk dan ook) kunnen die positie op gravelwegen met opspattende kiezels niet aan en gaan kapot. Maar ja, met duct tape verleng je de levensduur en herstel je de 'dry" van de bag.

 

Feed bags Revelate Design 

Al vier jaar onverwoestbaar en ontzettend praktisch. Wij gebruiken de feed bags in principe voor onze bidons.

 

Stuurtas Ortlieb handlebar bag Ultimate Six Pro

Bekende stuurtas van Ortlieb, waarin wij naast paspoorten en onze beurs, zo'n beetje alles in bewaren dat we onderweg binnen handbereik willen hebben: van appels tot batterijen. Sterk, waterdicht en afsluitbaar. De magneten van de sluiting hebben we wel al twee keer opnieuw met secondelijm moeten bevestigen. Bij de tweede keer met hele sterke lijm. Gaat nooit weer los. De grap is dat de magneet er nu wel verkeerd om inzit...

 

OVERIGE ACCESSOIRES

We hebben het over de fietsen gehad en de tassen, nu dan de 'gear & gadgets'.

 

Mounting system Quadlock

Geweldig en zeer gebruiksvriendelijk mounting-system voor je smartphone. De lichtgewicht hoes heeft daarnaast onze iPhones meerdere malen gered (maar helaas niet tegen het apparaat hieronder).

 

Opladen Busch & Müller E-Werk

Spijt, heel veel spijt hebben wij van de Busch & Müller E-Werk en boos, heel erg boos zijn wij op B&M. We waren al niet tevreden over het apparaat, maar in Zuidoost Azië begon het drama pas echt. Om een lang verhaal kort te houden: het prulding heeft drie iPhones (twee iPhoneSE van een jaar oud en één gloednieuwe iPhone7) verwoest door een te hoge puls. Totale schade ruim € 1.500. B&M accepteerde geen enkele aansprakelijkheid en maakte daarbij meerdere malen heel vervelend misbruik van de situatie dat wij aan de andere kant van de wereld aan het fietsen waren. We hebben maar één dringend advies: Koop dit apparaat niet! In Darwin, Australië hebben we een klein zonnepaneeltje gekocht en daar zijn we enorm tevreden over.

 

Navigatie Maps.me, Komoot en Google Maps op de iPhone

Het geheim van een goede navigatie ligt 'm in het gecombineerde gebruik van de genoemde Apps, plus gezond verstand en een beetje mazzel. Bij alle drie hebben we wel meegemaakt dat een weg doodliep of helemaal niet bestaat, of dat ze je 'met een kluitje het riet insturen' en dat zijn echt ongelooflijk irritante momenten. Maps.me (bij de fiets-optie) vermijdt altijd de hoofdwegen, al zijn die best vaak prachtig en rustig. Soms zijn daardoor de door Maps.me voorgestelde routes irritant en lachwekkend tegelijkertijd (voorbeeld: je dagbestemming is nog 20 kilometer fietsen over een rustige geasfalteerde hoofdweg; Maps.me stelt voor dat je een gravelweg van 180 kilometer om neemt, met 1500 extra hoogtemeters, alleen maar om die hoofdweg te omzeilen). Maar goed dat kan je omzeilen door aan te geven dat je met de auto bent. De kaarten van Maps.me zijn gratis te downloaden en off-line gebruik is geen enkel probleem. Maps.me geeft ook veel informatie over voor fietsers belangrijke voorzieningen als buurtwinkels en campings. Komoot is fijn omdat het laat zien hoeveel hoogtemeters in een etappe zitten en betrouwbare informatie geeft over bijvoorbeeld het wegoppervlak. De kaarten van Komoot zijn niet gratis en offline (zonder van te voren te downloaden) werkt het voor geen meter. Zowel met Maps.me en vooral Komoot zijn we regelmatig moeiteloos door drukke wereldsteden gefietst die niet echt als 'fietsvriendelijk' bekend staan zoals Rangoon, Bangkok en Jakarta. Op Google Maps kun je gebieden downloaden maar navigeren werkt dan niet, wel weer veel info over de voorzieningen in de dorpjes die je bezoekt.

 

Tracker SPOT Gen3

Dankzij dit apparaatje kan het thuisfront (i.c. de beide mama's) ons 'real time' volgen en zien ze waar wij fietsen, kamperen of logeren. De SOS-functie hebben we gelukkig nog niet uit hoeven te proberen. We gebruiken het apparaatje in combinatie met 'SpotWhalla' om de afgelegde route ook blijvend in kaart te brengen. Nadeel van de SPOT is dat het best veel batterijen verbruikt en zelf niet oplaadbaar is. We hebben het apparaatje afgesteld dat het één keer per 10 minuten een signaal verstuurt naar de satelliet, maar dat betekent om de twee weken vier nieuwe AAA-batterijen.