Tja, wat neem je mee als je drie jaar lang rond de wereld gaat fietsen. Het materiaal en materieel moet aan een aantal, soms wisselende, soms tegenstrijdige, eisen voldoen. Betrouwbaarheid is wel één van de belangrijkste, maar ook duurzaamheid, lichtgewicht, onderhoudsvrij of -arm (we zijn beiden geen hobby-klussers en ook niet van huis uit de meest zorgzame types). En ja, wat de fietsen met alles erop en eraan betreft: het oog wil ook wat.

Hieronder sommen we op wat we op wereldreis hebben meegenomen. Het is natuurlijk ook heel interessant om onze ervaringen te lezen na 18 maanden en meer dan 37.000 kilometer fietsen.

 

FIETSEN 

Na anderhalf jaar van intensief gebruik en een boel ervaringen verder bevallen de fietsen nog steeds erg goed, maar een aantal zaken hebben wij vervangen, vernieuwd of weggedaan.

 

Frame Pilot, model 'Vamos'

Wij zijn ons avontuur aangegaan op twee fietsen van Pilot Cycles titanium bikes, een topbedrijf uit Nuenen aan de rand van Eindhoven, Nederland. We hebben voor het model VAMOS gekozen. PILOT fietsen zijn gemaakt van het meest onverwoestbare én mooiste materiaal: titanium. De VAMOS is gemaakt voor lange afstanden, grote avonturen, uiteenlopende omstandigheden, om de meest afgelegen gebieden te ontdekken. En, niet onbelangrijk, onderhoud is beperkt tot het absolute minimum! Dus... Vamos!!!

Tot onze grote verbazing scheurde in Argentinië het onverwoestbare titanium van Harry's fiets ter hoogte van de standaard. Om te voorkomen dat het frame zou breken zijn we liftend en met bussen naar de dichtstbijzijnde grote stad, Bariloche in Argentinië, gereisd en daar vonden we een titanium lasser. Daar zijn er niet zoveel van, dus we beseffen dat we enorm veel geluk hebben gehad en gelukkig hebben we een 'life-time warranty"! De Argentijnse titanium-lasser, een oudere meneer met Deense roots, heeft puik werk geleverd. De fiets lijkt niets aan sterkte en stijfheid te hebben ingeleverd. Na Bariloche hebben we nog tal van bumpy gravelroads en dirtroads gefietst totdat we in Chos Malal vast kwamen te zitten in verband met de strenge Corona-quarantaine. Uiteindelijk worden we gerepatrieerd en keren we terug naar Nederland, waar een nieuw frame voor Harry op ons wacht.

 

Velgen RYDE Andra 321 21-622 32H

De eerste aanpassing betrof de velgen. We hadden klaarblijkelijk niet het sterkste model (RYDE standaard series Rival 21) gekozen en in beide achtervelgen ontstonden in Myanmar kleine scheurtjes. Via de Duitse webshop Starbike hebben we in Thailand velgen besteld die beter geschikt zijn voor wereldfietsers met zware bepakking, brede banden en die gravelroads niet schuwen: RYDE Andra 321 21-622 32H.

 

Banden Schwalbe Marathon Mondial 50mm & Schwalbe Marathon Plus MTB 57mm

De Marathon Mondial is een oersterke alleskunner, maar helaas niet overal te krijgen, wat ook door onze wielmaat komt. Zo heeft Harry in Darwin, Australië voor de bredere MTB band van Schwalbe moeten kiezen (Marathon Plus MTB 57mm). In Patagonia heeft hij ook de andere versleten Mondial vervangen door dezelfde MTB band. Deze band is net zo lek-bestendig als de Mondial en geeft iets meer comfort op gravelwegen, maar natuurlijk meer rolweerstand op asfalt.

 

Spatborden

We hebben na het geklieder in de modder na tropische buien, waarbij diezelfde modder herhaaldelijk bleef vastzitten tussen wiel en spatbord en we niet meer vooruit kwamen, besloten de spatborden op Bali achter te laten. Dat had ook direct gevolgen voor het handige achterlicht dat in het spatbord geïntegreerd was en in contact stond met de dynamo-hub. Het lichtje konden we helaas niet behouden, maar aangezien we toch weinig in het donker fietsen en losse lampjes hebben, mag dat geen probleem worden genoemd.

 

Versnellingen en aandrijving Pinion P1.18 and Gates carbon belt

Nog steeds super tevreden met de gearbox en belt. Nagenoeg onderhoudsvrij en ontzettend betrouwbaar. De olie van de gearbox hebben we nu tweemaal vervangen. De carbon riem van Harry is in Georgië een keer weer aangespannen en in Perth, na bijna 25.000 km vervangen. Roelie heeft haar riem pas weer vervangen toen we weer waren teruggekeerd in Nederland. Ongelooflijk!

 

Verlichting Supernova lightning and dynamo hub

Werkt nog steeds prima, al is het achterlicht achtergebleven op Bali toen we onze spatborden op Bali van onze fietsen hebben gedemonteerd.

 

Handvatten/ Bar ends Ergon GP 1 Biokork

Heel fijne handvatten. Voldoende grip, ook bij tropische, zweterige omstandigheden. Geven een prettige ondersteuning voor je handpalm. Wij fietsen namelijk altijd zonder fietshandschoentjes. De handvatten hebben we na circa 23.000 kilometer in Perth, Australië vervangen, hetgeen wel nodig was (zie afbeelding).

 

Zadel Sella Italia Epoca

Prima zadel, vergelijkbare kwaliteit als Brooks. We zijn geen goede baasjes voor de zadels: ze worden nooit ingevet en regelmatig blootgesteld aan zon en regen en ze krijgen de nodige klappen en krassen bij vervoer in een vliegtuig, boot of bus. Het lijkt ze niet veel te deren, al zijn ze niet meer zo glanzend zwart als bij het vertrek. O ja, Harry heeft zijn zadel inmiddels twee keer en Roelie één keer weer aangespannen, hetgeen een simpel klusje is.

 

Bagagedragers Tubus

We hebben allebei een rear carrier en Roelie ook een lowrider van Tubus. Ze zijn van staal: onverwoestbaar en dus "Carretera Austral- proof" (in tegenstelling tot de aluminium varianten).

FIETSTASSEN

Hieronder tref je een lijst aan wat er bij vertrek op de fietsen zit of zat.

 

Panniers, cargo cages, framebags en handlebar bag Blackburn Design

We hebben (gelukkig) maar één keer een botsing gehad,  ...in Singapore, ...met elkaar. De kop-staart botsing was wel heftig en de ophanging van drie van onze panniers van Blackburn Design is daarbij afgebroken. In Perth, Australië hebben we nieuwe tassen van Blackburn (ditmaal de Outpost Elite) gekregen. Over de panniers, framebags en handlebar bag zijn we heel tevreden. Ze zijn waterdicht, sterk en ook nog eens mooi!

 

Rack bag Patagonia Black Hole 30L bags

Prima, praktische en vrijwel waterdichte tassen. Eentje hebben we bij de start van het eerste deel van onze wereldreis in 2017 in Tucson, Arizona USA gekocht en die gebruiken we om de tent, stoelen en reserveband in te bewaren. De andere, die we gebruiken voor onze voedselvoorraad, hebben we voor het tweede en derde deel van onze reis in 2018 nieuw gekocht. Helaas heeft juist deze onvoldoende weerstand kunnen bieden aan de hongerige mieren in Australië en zaten er diverse gaatjes in. Deze tas hebben we in New Zealand vervangen door een dry bag van Sea to Summit (zie hieronder). De oude Patagonia fungeert nu als proviand-tas en is nog steeds top.

 

Dry bags Top Peak 8L & Sea to Summit 38L & 8L

We zijn vertrokken met dry bags van het merk Top Peak op Harry's voorvork in de zogenaamde cargo cages van Blackburn. Die van Top Peak waren een stuk sterker (maar toegegeven, ook iets zwaarder) dan de UL dry bags van Sea to Summit die we onderweg hebben gekocht. De 38L dry bag van Sea to Summit (dus niet de UL varaiant) is van steviger materiaal, maar ook daar zitten al paar gaatjes in. Ervaring leert dus dat als je dry bags onbeschermd op je voorvork of op je rear carrier vervoert, dus zonder spatborden, je absoluut moet inleveren op gewicht. De lichtgewicht dry bags (van welk merk dan ook) kunnen die positie op gravelwegen met opspattende kiezels niet aan en gaan kapot. Maar ja, met duct tape verleng je de levensduur en herstel je de 'dry" van de bag.

 

Feed bags Revelate Design 

Al vier jaar onverwoestbaar en ontzettend praktisch. Wij gebruiken de feed bags in principe voor onze bidons.

 

Stuurtas Ortlieb handlebar bag Ultimate Six Pro

Bekende stuurtas van Ortlieb, waarin wij naast paspoorten en onze beurs, zo'n beetje alles in bewaren dat we onderweg binnen handbereik willen hebben: van appels tot batterijen. Sterk, waterdicht en afsluitbaar. De magneten van de sluiting hebben we wel al twee keer opnieuw met secondelijm moeten bevestigen. Bij de tweede keer met hele sterke lijm. Gaat nooit weer los. De grap is dat de magneet er nu wel verkeerd om inzit...

 

OVERIGE ACCESSOIRES

We hebben het over de fietsen gehad en de tassen, nu dan de 'gear & gadgets'.

 

Mounting system Quadlock

Geweldig en zeer gebruiksvriendelijk mounting-system voor je smartphone. De lichtgewicht hoes heeft daarnaast onze iPhones meerdere malen gered (maar helaas niet tegen het apparaat hieronder).

 

Opladen Busch & Müller E-Werk

Spijt, heel veel spijt hebben wij van de Busch & Müller E-Werk en boos, heel erg boos zijn wij op B&M. We waren al niet tevreden over het apparaat, maar in Zuidoost Azië begon het drama pas echt. Om een lang verhaal kort te houden: het prulding heeft drie iPhones (twee iPhoneSE van een jaar oud en één gloednieuwe iPhone7) verwoest door een te hoge puls. Totale schade ruim € 1.500. B&M accepteerde geen enkele aansprakelijkheid en maakte daarbij meerdere malen heel vervelend misbruik van de situatie dat wij aan de andere kant van de wereld aan het fietsen waren. We hebben maar één dringend advies: Koop dit apparaat niet! In Darwin, Australië hebben we een klein zonnepaneeltje gekocht en daar zijn we enorm tevreden over.

 

Navigatie Maps.me, Komoot en Google Maps op de iPhone

Het geheim van een goede navigatie ligt 'm in het gecombineerde gebruik van de genoemde Apps, plus gezond verstand en een beetje mazzel. Bij alle drie hebben we wel meegemaakt dat een weg doodliep of helemaal niet bestaat, of dat ze je 'met een kluitje het riet insturen' en dat zijn echt ongelooflijk irritante momenten. Maps.me (bij de fiets-optie) vermijdt altijd de hoofdwegen, al zijn die best vaak prachtig en rustig. Soms zijn daardoor de door Maps.me voorgestelde routes irritant en lachwekkend tegelijkertijd (voorbeeld: je dagbestemming is nog 20 kilometer fietsen over een rustige geasfalteerde hoofdweg; Maps.me stelt voor dat je een gravelweg van 180 kilometer om neemt, met 1500 extra hoogtemeters, alleen maar om die hoofdweg te omzeilen). Maar goed dat kan je omzeilen door aan te geven dat je met de auto bent. De kaarten van Maps.me zijn gratis te downloaden en off-line gebruik is geen enkel probleem. Maps.me geeft ook veel informatie over voor fietsers belangrijke voorzieningen als buurtwinkels en campings. Komoot is fijn omdat het laat zien hoeveel hoogtemeters in een etappe zitten en betrouwbare informatie geeft over bijvoorbeeld het wegoppervlak. De kaarten van Komoot zijn niet gratis en offline (zonder van te voren te downloaden) werkt het voor geen meter. Zowel met Maps.me en vooral Komoot zijn we regelmatig moeiteloos door drukke wereldsteden gefietst die niet echt als 'fietsvriendelijk' bekend staan zoals Rangoon, Bangkok en Jakarta. Op Google Maps kun je gebieden downloaden maar navigeren werkt dan niet, wel weer veel info over de voorzieningen in de dorpjes die je bezoekt.

 

Tracker SPOT Gen3

Dankzij dit apparaatje kan het thuisfront (i.c. de beide mama's) ons 'real time' volgen en zien ze waar wij fietsen, kamperen of logeren. De SOS-functie hebben we gelukkig nog niet uit hoeven te proberen. We gebruiken het apparaatje in combinatie met 'SpotWhalla' om de afgelegde route ook blijvend in kaart te brengen. Nadeel van de SPOT is dat het best veel batterijen verbruikt en zelf niet oplaadbaar is. We hebben het apparaatje afgesteld dat het één keer per 10 minuten een signaal verstuurt naar de satelliet, maar dat betekent om de twee weken vier nieuwe AAA-batterijen. 

 

KAMPEER UITRUSTING

Hier volgt een (niet volledige) opsomming van met name onze kampeeruitrusting die wij hebben meegenomen.

 

Tent Nigor Guam 3 (later: Exped Gemini 2)

De Nigor Guam 3 is een fijne, extreem ultralichte en zeer ruime koepeltent. Echter wel windgevoelig. De tent heeft zijn werk gedaan tijdens deel 1 en 2 van onze wereldfietstocht, te weten in de Rocky Mountains en in Eurazië en Australië. Na trouwe dienst werd het wenselijk om de tent in New Zealand te vervangen. De tent begon wat te lekken bij enkele naden, had een kromme tentstok (door onze eigen schuld). We hebben uiteindelijk (natuurlijk weer) voor een ultralichte tent gekozen en ditmaal kleiner en compacter. Het is de Exped Gemini 2 geworden. Achteraf gezien niet de beste keuze. Allereerst is het natuurlijk een 2-persoons- in plaats van een 3-persoonstent, dus het was altijd wat passen en meten. Daarnaast hadden we het gevoel dat de tent ontworpen was door "een slimme nerd", die zelf nog nooit gekampeerd heeft: er zaten dus best wat zogenaamde innovatieve slimmigheden in, maar die echter over het algemeen helemaal niet zo praktisch waren. Bovenal bleek de Gemini niet al te sterk. Al na drie keer opzetten hadden we te maken met een kapot, cruciaal onderdeel (overigens kregen we snel vanuit Zwitserland maar liefst 3 reserve-onderdelen naar Argentinië gestuurd) en in één van de hoeken scheurde de binnentent al na een maand. Wij zullen dus de Exped Gemini 2 niet aanbevelen.

 

Sleeping mat  Therm-a-Rest NeoAir X-Lite Large (later: Exped Synmat UL Lite Medium)

De therm-a-Rest is een goede mat, maar best gehorig ('knisperen') als je je beweegt en blijkbaar gevoelig voor punctures. We hebben heel wat afgeplakt en dan nog moest er elke nacht wel een of twee keer bij geblazen worden. In New Zealand hebben we de Therm-a-Rest vervangen door een kleinere mat van Exped (Exped Synmat UL Lite M). We kunnen rustig stellen dat we de mat van Exped een stuk beter vinden (comfort, isolatie, oppompen/leeglaten, opvouwen, pakmaat en nog niet hoeven te plakken).

 

Sleeping bag  Cumulus Light Line

Na vier jaar nog steeds zeer tevreden mee! Goed genoeg voor temperaturen vanaf het vriespunt

 

Pump sack Exped Schnozzel UL Medium

Geniaal, zeker nu we hem gebruiken in combinatie met de slaapmat ook van Exped.

 

Cloth bag Sea to Summit Traveller silk+cotton mummy

Top-spul, erg fijn en praktisch. Onze lakenzakken hadden we al in de Rocky Mountains gebruikt en in Nepal staken onze voeten er aan de onderkant uit en hebben we ze laten herstellen door een van de vele straat-naaiateliers in Kathmandu. In Bangkok hebben we ze vervangen door twee nieuwe identieke lakenzakken.

 

Travel pillow Cocoon UL Air-Core

Gewoon goed en comfortabel. Wel elke keer wat gedoe als je het kussentje wil wassen en de binnenzak eruit moet halen (en achteraf er weer in moet proppen. Dat is ooit ergens een keer flink misgegaan. Ene was bijna volledig geperforeerd en niet met ducttape te herstellen. We hebben een Sea to Summit Aeros Premium kussen gekocht ter vervanging. Die is veel makkelijker te wassen, is kleiner, lichter, past makkelijk in zijn zakje, het ventiel is fijner en slaapt heerlijk.  

 

Stove Primus easyfuel 3000W (later: SOTO StormBreaker)

We waren tevreden met deze gasbrander van Primus. In New Zealand hebben we het brandertje vervangen door een multi-fuel brander van het Japanse merk SOTO (SOTO StormBreaker). Wauw, toen ging er een wereld voor ons open: wat een geniale brander van de Japanners. Redelijk ongevoelig voor wind, erg veel power en gewoon heel erg slim bedacht. Absoluut aan te bevelen.

 

Cookware GSI Bugaboo Base camper Small + GSI bestek

Prima lichtgewicht pannenset met anti-aanbak laag, ideaal voor twee personen. Onze in de Rocky Mountains gedeukte set, heeft het nog tot Australia volgehouden waar we het hebben vervangen door precies dezelfde set.

 

Headlights Blackdiamond Cosmo

Nog steeds goed na vier jaar gebruik. Oppassen bij het opbergen in een fietstas: ze gaan vrij makkelijk aan en het is dus vaker voorgekomen dat ze de hele dag aan waren tijdens het fietsen.

 

Chairs Helinox Zero

Onze set hadden we al in de Rocky Mountains gebruikt. We kunnen wel maar willen niet zonder, ze zijn comfortabel, sterk en ultralicht. Toch moet je er rekening mee houden dat ze na lange tijd intensief gebruik, kapot kunnen gaan. Oppassen bij gebruik op een onstabiel en/of ongelijk oppervlak.

 

Power banks Xtorm travel 6000mAh

Nog steeds goed. We hebben er twee meegenomen; eentje gebruiken we zeer intensief, de andere niet, maar wel goed om bij ons te hebben. Uit ervaring weten wij dat het sowieso beter is om twee kleinere power banks mee te nemen dan één grote.

 

Water filter Katadyn Pocket

Zwitserse degelijkheid. Zeer betrouwbaar qua functioneren en qua kwaliteit van het gefilterde water. Wel zwaar!

 

Water bag MSR Dromlite jerrycan 4 liter

Lichtgewicht, sterk en voor ons erg praktisch, omdat ze volledig gevuld nog steeds in onze framebags passen. Het gewicht van het water is daarmee centraal op je fiets gesitueerd.