UITRUSTING: Pan America (2024-?)

 

FIETSEN 

De fietsen die wij gebruikten voor onze eerdere wereldreis (2018-2020) zijn kilometervreters en extreem onderhoudsarm. Deze kanjers gaan ook mee terug naar Argentinië om de wereldreis af te maken. Een aantal zaken hebben wij vervangen, vernieuwd of weggedaan.

 

Frame Pilot, model 'Vamos'

Wij zijn ons avontuur in 2018 aangegaan op twee fietsen van Pilot Cycles titanium bikes, een topbedrijf uit Nuenen aan de rand van Eindhoven, Nederland. We hebben voor het model VAMOS gekozen. PILOT fietsen zijn gemaakt van het meest onverwoestbare én mooiste materiaal: titanium. De VAMOS is gemaakt voor lange afstanden, grote avonturen, uiteenlopende omstandigheden, om de meest afgelegen gebieden te ontdekken. En, niet onbelangrijk, onderhoud is beperkt tot het absolute minimum! Dus... Vamos!!!

 

Velgen RYDE Andra 321 21-622 32H

Sinds voorjaar 2019 (Thailand) zitten deze velgen op onze Pilots. De vorige velg (RYDE Rival 21) was uiteindelijk niet sterk genoeg voor een bepakte fiets op "bumpy roads". Deze RYDE is oersterk en bestand tegen onder andere Indonesische zelfgebouwde achterlijke drempels in afdalingen, Nieuw-Zeelandse Alpen en de Chileense Carretera Austral.

 

Banden Racing Ray (voor) en Racing Ralph (achter), snel vervangen door Marathon Plus MTB (allemaal van Schwalbe)

We hebben gekozen voor een bredere (2,25") band dan de vertrouwde Schwalbe Marathon omdat we meer op onverharde wegen willen gaan rijden, zonder de rolweerstand al te veel te laten toenemen. De Racing Ray en Ralph lijkt ons een goed compromis. Wij dachten dat deze banden van Schwalbe net zo lekbestendig als de Marathon Mondial. In tegenstelling tot onze (bredere) banden op onze stalen fietsen van Kona, rijden we nu weer met innertubes.

Helaas bleken de Ray en vooral de Ralph helemaal niet zo lekbestendig te zijn! In Argentinië zijn we zo vaak lek gereden dat we er moedeloos van werden. Uiteindelijk, na dik drie weken, hebben we in La Rioja andere banden besteld: de Schwalbe Marathon Plus MTB. Een rib uit ons lijf, want deze banden kosten hier meer dan het dubbele door de hoge importtarieven, maar we waren het bandenplakken inmiddels flink zat.

 

Spatborden geen

De spatborden hebben we voor dit avontuur weer van de Pilots verwijderd. Uit ervaring weten we dat er bij onverharde wegen tijdens of na een regenbui, de modder blijft kleven tussen spatbord en band en je uiteindelijk niet meer vooruit komt. De natte voeten, scheenbenen en onderrug nemen wij voor lief (en is bij tropische omstandigheden gewoon lekker).

 

Versnellingen en aandrijving Pinion P1.18 and Gates carbon belt

Nog steeds super tevreden met de gearbox en belt. Nagenoeg onderhoudsvrij en ontzettend betrouwbaar. De olie van de gearbox moet in principe elke 10.000 kilometer vervangen worden, maar wij verlengen dat tot zeker 15.000. De carbon riem van Harry is in Georgië een keer weer aangespannen en in Perth, na bijna 25.000 km vervangen. Roelie heeft haar riem pas weer vervangen toen we na 35.000 kilometer weer waren teruggekeerd in Nederland. Ongelooflijk!

De America's fietsen we dus beide met onze tweede riem en we hebben één reserve riem bij ons. Het draait allemaal om vertrouwen.

 

Stuur Jones H bar

Het prachtige titanium MTB stuur van Pilot hebben we voor deze reis vervangen door de Jones H bar. Dit bredere stuur biedt meer comfort en vooral meer mogelijkheden om je houding en greep op het stuur te wisselen én meer aan je stuur te hangen/bevestigen. Onze eerste ervaringen zijn zeer positief.

 

Verlichting Supernova lightning and dynamo hub

Werkt nog steeds prima, al is het achterlicht achtergebleven op Bali toen we onze spatborden op Bali van onze fietsen hebben gedemonteerd.

 

Bagagedragers Tubus

We hebben allebei een rear carrier van Tubus. Ze zijn van staal: onverwoestbaar en dus "Carretera Austral- proof". Harry is overigens meer tevreden over de bagagedrager van Old Man Mountain (divide rack) die op zijn Kona zit. De Tubus biedt namelijk geen mogelijkheid om de Voile straps vast te maken en is naar mening van Harry te smal. Ook geeft Harry de voorkeur aan een bagagedrager die een dicht plateau heeft. Reden waarom toch de Tubus op zijn fiets zit? Het geïntegreerde achterlicht.

 

Op en aan de fiets Harry

 

  • Handlebar bag: Blackburn Design Outpost elite 
  • Pouch: Revelate Designs Egress pocket
  • Frame bag: Blackburn Design Outpost elite maat L
  • Snackpack: Agu Venture
  • Fork bags: Ortlieb fork-pack 5,8 liter zwart
  • Panniers: Ortlieb Back Roller Plus 20 liter per stuk
  • Rear pack: Dry bag Sea to Summit Big River 20 liter
  • Zadel: Brooks Cambium C17

  • Cargo cage van Blackburn met fuel bottle van SOTO

 

In de tassen van Harry

  • Handlebar bag: tent
  • Pouch: paspoorten, powerbank, stekkers en opladers, leesbril, muesli-repen
  • Framebag: tentstokken, tentharingen, pannen, borden, stove, gasblik, mokken, bestek
  • Snackpack: bidon
  • Forkbags: regenkleding links, dow jackets rechts
  • Pannier links: kleding, kleine toilettas, vest en e-reader
  • Pannier rechts: van alles, o.a. medicijnen, EHBO, baardtrimmer, waterfilter, binnenbanden, plakset, fuelpomp voor stove, zonnepaneel, zware powerbank, waterzakken (indien niet in gebruik)
  • Rackpack: stoeltjes, slippers, sneakers en sandalen (of fietsschoenen)

 

Op en aan de fiets Roelie

 

  • Handlebar bag: Revelate Designs Sweet roll
  • Pouch: Vaude ShopAir box
  • Frame bag: Blackburn Design Outpost elite maat L
  • Snackpack (voor bidon): Agu Venture
  • Fork bags: Ortlieb fork-pack 5,8 liter rood
  • Panniers: Blackburn Designs 18 liter per stuk
  • Rear pack: Oxford Aqua T-30 30 liter
  • Zadel: Terry Butterfly Extra gel woman sport comfort

  • Fietspompje

 

In de tassen van Roelie

  • Handlebar bag: slaapzakken en lakenzakken
  • Pouch: beurs, rijbewijzen, creditcard, leesbril, balpen, muesli-repen, zakdoekjes
  • Framebag: gereedschap, sloten en (meestal) een fles water
  • Snackpack: bidon
  • Forkbags: handdoeken, kussens, grondzeil, waslijn, wasknijpers, UL rugzakjes links en slaapmatjes, pump sack en kussens rechts
  • Pannier links: kleding, kleine toilettas en e-reader
  • Pannier rechts: grote toilettas, laptop en schoenen
  • Rackpack: voedsel

GEAR en GADGETS

 

Smartphones voor navigatie (and more of course) allebei een iPhone SE 2022

We weten niet anders: eenmaal (met meerdere apparaten) behorend tot de Apple-family, kom je er niet zo makkelijk uit. Twee voordelen voor ons: MapOut (zie hieronder) dat we gebruiken voor routebepaling en navigatie is alleen te gebruiken met iOS. En verder nemen we bij lange (>1 maand) reizen onze MacBook mee en die is natuurlijk lekker compatibel met de iPhone.

 

Laptop MacBook Air

Dit (relatief) lichtgewicht oudje uit 2017 is inmiddels ietwat gedeukt en niet meer zo snel, maar voldoet nog steeds prima. De MacBook gebruiken we vooral om te bloggen en video's te maken.

 

Mounting systeem voor smartphones Quadlock

Dit simpele design is sinds 2018 voor ons een beproefd en gebruiksvriendelijk mounting-system voor onze smartphones. De mounting is nog origineel uit 2018 en heeft naar schatting ruim 50.000 kilometers samen met ons afgelegd. De case hebben wij in 2019 vervangen omdat we een grotere iPhone gingen gebruiken. Deze case gaat dus ook al wel vijf jaar met ons mee op reis (en werk).

 

Navigatie Komoot, Google Maps en MapOut (iPhone)

Het geheim van een goede navigatie ligt 'm in het gecombineerde gebruik van de genoemde Apps, plus gezond verstand en een beetje mazzel. Bij alle route apps, ook Maps.me en Mapy.cz, hebben we meegemaakt dat een weg doodliep of niet bestaat, of dat ze je 'met een kluitje het riet insturen' en dat zijn echt ongelooflijk irritante momenten. Apps vermijden vaak hoofdwegen en stelt een irritant en lachwekkend route voor (voorbeeld: je dagbestemming is nog 20 kilometer fietsen over een rustige geasfalteerde hoofdweg; Voorgesteld wordt voor dat je een gravelweg van 180 kilometer om neemt, met 1500 extra hoogtemeters, alleen maar om die hoofdweg te omzeilen). De kaarten van Maps.me zijn gratis te downloaden en off-line gebruik is geen enkel probleem. Maps.me geeft ook veel informatie over voor fietsers belangrijke voorzieningen als buurtwinkels en campings. Toch gebruiken we Maps.me nog maar nauwelijks. Het meest maken we gebruiken van Komoot. Komoot is fijn omdat het laat zien hoeveel hoogtemeters in een etappe zitten en betrouwbare informatie geeft over bijvoorbeeld het wegoppervlak. De kaarten van Komoot zijn niet gratis en offline (zonder van te voren te downloaden) werkt het voor geen meter. Met vooral Komoot zijn we regelmatig moeiteloos door drukke wereldsteden gefietst die niet echt als 'fietsvriendelijk' bekend staan zoals Kathmandu, Rangoon, Bangkok, Jakarta, Sydney, Buenos Aires. Op Google Maps vinden we de info over de voorzieningen onderweg. Dat werkt dan alleen met internet. Je kunt gebieden vooraf downloaden maar navigeren of zoeken werkt dan niet. Sinds 2022 gebruiken we naast Komoot ook MapOut: dit is niet echt geschikt als navigatie-app maar een super handige routeplanner. Na een eenmalige aanschaf zijn kaarten te downloaden. Routes zijn te importeren en exporteren, te combineren op een ondergrond met alle mogelijke type fietsroutes. Wij zijn best enthousiast! MapOut is echter alleen beschikbaar voor iOS (Apple).

 

Water filter Care Plus waterfilter

De vorige wereldreizen hadden we een waterfilter van Katadyn bij ons. Deze waterfilter is een en al Zwitserse degelijkheid. Zeer betrouwbaar qua functioneren en qua kwaliteit van het gefilterde water. De filter is echter zwaar en het is ook nogal bewerkelijk om water te filteren; in principe moet je dat met z'n tweeën doen.

Na in Europa goede ervaringen te hebben opgedaan, hebben we nu een vrij simpele waterfilter waterfilter van Care Plus bij ons. Deze is zeker in vergelijking met de Katadyn compact, licht en makkelijk. Je vult een zak met te filteren water, schroeft een kleine filter op die zak een drukt het water door de filter. Dat kan je in je eentje doen. We zijn echter wel benieuwd of deze filter ook bruikbaar is bij echt smerig water...

 

Water bags (2 stuks) Ortlieb 4 liter

Lichtgewicht, sterk en voor ons erg praktisch, omdat ze volledig gevuld nog steeds in onze framebags passen. Het gewicht van het water is daarmee centraal op je fiets gesitueerd. 

 

Power banks (2 stuks) Isium 5.000mAh en Blue Built 20.000mAh

De Isium hebben we ergens in Frankrijk gekocht nadat onze oude powerbank van XStorm gepikt was uit het toiletgebouw van de camping. Het is een (in vergelijking met XStorm) zeer compacte powerbank waar we best tevreden over zijn. De Blue Built hebben we in 2022 aangeschaft voor het geval als we meerdere dagen zonder elektriciteit zitten. Groot voordeel van deze powerbank is dat deze een usb-C in en out poort heeft, waarmee je een stuk sneller laadt en oplaadt. Gebruikservaring met het opladen van een iPhone SE 2022: Isium 1,5 keer en Blue Built 4 keer. Bij beide is de indicatie van hoever de powerbank is opgeladen nogal belabberd. 

 

Solar panel Anker PowerPort 21W

In Australië hebben we voor het eerst een mini zonnepaneel gekocht en veelvuldig gebruikt. Deze heeft het in 2022 begeven. In 2023 hebben wij na wat tips een zonnepaneel van Anker gekocht. De eerste ervaringen zijn nog pril maar wel positief  

 

Tracker Polarsteps 

We hebben op onze vorige fietstocht rond de wereld gebruik gemaakt van de SPOT Gen3. Dankzij dit apparaatje kon het thuisfront (i.c. de beide mama's) ons 'real time' volgen en zien ze waar wij fietsen, kamperen of logeren. De SPOT heeft een SOS-functie voor noodgevallen. Met name in verband met de SOS-functie, zijn er kosten (abonnement) verbonden aan het gebruik van de SPOT. We gebruikten het apparaatje in combinatie met 'SpotWhalla' om de afgelegde route ook blijvend in kaart te brengen. Helaas mag SpotWhalla sinds 2020 of zo geen gebruik meer maken van GoogleMaps en dat vonden wij voor het thuisfront juist een groot voordeel. Ook is SpotWhalla nu een betaalde dienst.

Reden voor ons om ons op een anderen manier te laten tracks. We hebben zonder al te veel vergelijk gekozen voor Polarsteps. Polarsteps trackt je smartphone. Het volgt je realtime, maar de afgelegde route wordt niet feilloos weergegeven. Toch geeft het een aardig beeld van de afgelegde reis. Leuke van Polarsteps is dat je foto's en tekst kunt toevoegen. In principe proberen wij elke dag een "step" te maken.

 

KAMPEERUITRUSTING

Hier volgt een (niet volledige) opsomming van met name onze kampeeruitrusting die wij in de regel meenemen.

 

Tent MSR elixer 3 pp

Deze MSR is sinds 2021 onze tent en we zijn er blij mee, zeker in vergelijking met zijn voorloper, de Exped Gemini. Tegenover heel veel pluspunten staan twee minpunten: de tent is zwaarder dan de ultralichte nylon ribstop tenten: hij weegt iets van 3 kg, oftewel zeker 1 kg zwaarder dan de UL varianten. Tweede minpunt: het grondzeil beperkt zich tot het oppervlak van de binnentent. De twee vestibules waar je van alles neerzet, hebben dus geen grondzeil. Tip: ook al ben je met z'n tweeën, kies altijd voor een 3-persoonstent!

 

Sleeping mat  Exped Ultra 3R M

De mat van Exped  is comfortabel, goede isolatie, makkelijk oppompen/leeglaten/opvouwen en een goede pakmaat en gewicht. Oppompen doen we supersnel en simpel met de pump sack Exped Schnozzel UL Medium. 

 

Sleeping bag  Cumulus Light Line 200

Begin 2017 gekocht en nog steeds zeer tevreden mee! Goed genoeg tot 4 graden Celcius en, in combinatie met de hieronder genoemde lakenzak, voor temperaturen tot het vriespunt

 

Cloth bag Sea to Summit Traveller silk+cotton mummy

Erg fijn spul, maar ook best duur en enigszins fragiel. Al herhaaldelijk kleine reparaties uitgevoerd en als dat niet meer gaat, dan kopen we toch maar weer dezelfde nieuw.

 

Travel pillow Sea to Summit Aeros Premium

Makkelijk te wassen, lekker klein, licht, past makkelijk in zijn zakje, het ventiel is praktisch en het slaapt heerlijk.  

 

Stove  SOTO StormBreaker

Wat een geniale multi-fuel brander van de Japanners! Redelijk ongevoelig voor wind, erg veel power en gewoon heel erg slim bedacht. Absoluut aan te bevelen. 

 

Cookware SOTO + GSI bestek + Sea to Summit X-bowls

We hadden altijd een pannenset van GSI Outdoors. Na vier jaar hebben we de gedeukte pannen ergens in ZO-Azië vervangen door precies dezelfde set. Toch vonden we het best vel verontrustend dat de anti-aanbaklaag loslaat en we hebben geen zin om nog meer PFAS binnen te krijgen. In 2022 hebben we de GSI-set vervangen door een lichtere en (nog) meer compacte set van het Japanse merk SOTO. Deze past in de framebag van Harry, waarin alle kookspullen zitten. Tot op heden zeer tevreden mee. Het titanium bestek is al onverwoestbaar sinds de aanschaf begin 2017. Wat borden betreft hebben we in 2023 gekozen voor de opvouwbare siliconen borgen van Sea to Summit. Nu passen ook de borden in Harry's framebag.

 

Swiss army knife Victorinox

Een zakmes is onmisbaar omdat er een scherp mes op zit, maar ook vanwege de blikopener en de kurkentrekker. Helaas al vaak ene verloren of bij de douane voor een vliegreis moeten inleveren. We hebben nu een grotere, zwaardere versie met o.a. ook een schaar en zaagblad.

 

Headlights Blackdiamond Cosmo 350 lumen

Eentje is nog steeds goed na ruim zes jaar gebruik. Deze wordt gevoed door batterijen. De andere is na vijf jaar vervangen door hetzelfde type, maar herlaadbaar met USB. Bij de oude Cosmo moet je oppassen bij het opbergen in een fietstas: ze gaan vrij makkelijk aan en het is dus vaker voorgekomen dat ze de hele dag aan waren tijdens het fietsen. De nieuwe Cosmo heeft een digitale vergrendeling waarmee je dit kunt voorkomen.

 

Chairs Helinox Zero

Onze set hadden we al in de Rocky Mountains gebruikt. We kunnen wel maar willen niet zonder, ze zijn comfortabel, sterk en ultralicht. Toch moet je er rekening mee houden dat ze na lange tijd intensief gebruik, kapot kunnen gaan. Maar binnen de garantietermijn van 3 jaar stuurt Helinox je een nieuwe stoel! Superservice dankzij Bever en Helinox.